Wat doet een marketing bureau

  • Wat doet een marketingbureau?

    wat doet een marketing bureau?

    wat doet een marketing bureau?

    wat doet een marketing bureau?

Wat doet een marketingbureau?

Marketing Bureau's in 2024

Als je net je eigen bedrijf hebt opgericht, is je eerste zorg waarschijnlijk het genereren van nieuwe aanvragen en omzet. Wanneer de financiën stabiel zijn en je rekeningen en (eventueel) medewerkers betaald zijn, kun je investeren in marketing om de langetermijngroei te waarborgen. Je denkt er misschien aan om een marketingbureau in te huren, maar hoe doe je dat als je niet precies weet wat ze doen?


Er is een belangrijke vraag die we daarom vandaag gaan bespreken: Wat doet een marketingbureau?

We zullen de typische diensten die marketingbureaus aanbieden, onze processen, de voor- en nadelen van het inhuren van een marketing bureau, zoals Webcontent Marketing en meer/


Ik wil een consultant spreken

Wat ga je leren

  • Wat een marketingbureau dagelijks doet in zijn werkzaamheden
  • Hoe jouw proces met een marketingbureau eruit zou zien, zowel voor jou als voor het bureau
  • De standaard digitale marketingdiensten die bureaus aan hun klanten, zoals Webcontent Marketing, aanbieden
  • Hoe je marketingbedrijven kiest die aansluiten bij jouw specifieke behoeften en vereisten


Wat doet een marketingbureau dan?

Een marketingbureau is een onderneming die gespecialiseerd is in het aanbieden van marketingdiensten aan cliënten uit diverse sectoren. Deze bureaus zetten zich in om de bedrijven van hun klanten, zoals Webcontent Marketing, te laten groeien door hun omzet te verhogen en hun zakelijke doelstellingen te realiseren.


Een marketingbureau helpt jouw bedrijf om zijn producten en diensten effectiever op de markt te brengen, wat leidt tot meer inkomsten. Om dit te bereiken, concentreert het bureau zich op het ideale klantprofiel van de cliënt en ontwikkelt en verfijnt het digitale marketingstrategieën om uiteindelijk de gestelde doelen te bereiken.


Er zijn verschillende soorten marketingbureaus, zoals:


  • Een inbound marketingbureau, dat meer leads genereert via inbound kanalen,
  • Een social media marketingbureau, dat vraag creëert via sociale mediaplatforms,
  • Een paid media marketingbureau, dat betaalde advertenties beheert op verschillende kanalen, zoals Google Ads of Social Media,


De diensten variëren van bureau tot bureau, dus het is belangrijk dat je goed onderzoek doet voordat je een keuze maakt. Voor meer informatie over hoe je de juiste marketingpartner voor jouw bedrijf, zoals Webcontent Marketing, kunt kiezen, blijf onze blogs volgen vanaf 2024.


Ik wil een consultant spreken

8 diensten die de meeste marketingbureau's volledig

Marketingbureaus bieden een breed scala aan diensten. Sommige bureaus zijn gespecialiseerd in specifieke diensten, terwijl andere een divers aanbod onder één dak hebben. De keuze voor het juiste marketingbureau hangt af van je doelen en je budget.


Hier zijn 8 van de meest typische diensten die digitale marketingbureaus aanbieden:


1. SEO (zoekmachineoptimalisatie)

Veel bureaus bieden tegenwoordig zoekmachineoptimalisatie aan. Dit omvat on-page optimalisatie, werkzaamheden aan je website en off-page optimalisatie, zoals linkbuilding.

2. Betaalde media marketing

Zoek je deskundige hulp bij Facebook/Instagram Ads of Google Ads? Kies dan voor een bureau dat betaalde media marketing aanbiedt. Dit is één van de meest uitdagende gebieden van marketing, maar het is ook gemakkelijk om direct de ROI te zien.



3. Contentmarketing

Goede bureaus kunnen contentstrategieën creëren en uitvoeren. Dit betekent alles van onderzoek tot het optimaliseren en publiceren van content op je website en blog.



4. Concurrentieonderzoek

Hierbij analyseert het bureau je marketingactiviteiten en vergelijkt deze met die van je belangrijkste concurrenten. Ze kunnen je merkidentiteit, SEO-prestaties, gebruikerservaring, marktaandeel en meer analyseren.



5. Merkidentiteit en ontwerp

Een goed marketingbureau kan een analyse maken van je bestaande merkidentiteit en ontwerp. Ze kunnen ook vanaf nul een geheel nieuwe merkidentiteit opbouwen, om je te helpen afstemmen op je doelgroep.



6. Linkbuilding

Dit is een veelvoorkomende dienst die door veel full-service en gespecialiseerde marketingbureaus wordt aangeboden. Linkbuilding houdt in dat je links van andere websites naar de website van een klant krijgt. Je kunt meestal pakketten van links kopen met specifieke criteria die het meest zinvol zijn voor je website. Deze helpen je om je belangrijkste pagina's sneller te laten ranken.



7. Webdesign

Webdesign is een geweldige aanvulling op de webontwikkelingsdiensten die veel bureaus aanbieden. Als een bureau beide diensten combineert, betekent dit dat ze een verscheidenheid aan websites, presentaties en grafische ontwerpen voor je bedrijf kunnen bouwen. Zelfs als je niet altijd een ontwerp nodig hebt, is het een geweldige toevoeging aan de bestaande diensten van een bureau. Wij helpen ondernemers van a tot z. Van de branding tot de voledige online marketing.

8. Full service marketing bureau´s

Afhankelijk van je behoeften en gewenste resultaten kun je kiezen voor een full-service marketingbureau zoals Webcontent Marketing. Echter, als je behoefte hebt aan niche-expertise, kan het inschakelen van een gespecialiseerd marketingbureau een betere keuze zijn voor je marketingrendement.Zo biden wij alleen marketing aan voor websites en niet voor webshops.


  • Niet alle marketingbureaus bieden een volledig pakket aan diensten aan.


Dus als je op zoek bent naar een kant-en-klare oplossing voor servicegerichte websites dan ben je bij Webcontent Marketing aan het juiste adres. Doe dus goed onderzoek en bepaal eerst je behoeften, voordat je besluit samen te werken met een marketingbureau.

  • Wat doet een marketingbureau 2024

    wat doet een marketing bureau?

    wat doet een marketing bureau?

    wat doet een marketing bureau?

6 andere dingen dat een goed marketing bureau doet

1. Vragen voor de klant

Voordat een marketingbureau een nieuwe klant aanneemt en daadwerkelijk aan de slag gaat, zijn er verschillende stappen die gevolgd worden. Goede marketingbureaus hebben standaard werkprocedures en zij zullen je als nieuwe klant door dit proces begeleiden.


Hier is een typisch proces dat een nieuw bureau zal volgen voor nieuwe klanten:


Om ons beste werk te kunnen leveren, moeten wij, als marketingbureau, nauw samenwerken met de klant. Dit houdt in dat wij het volgende moeten ontdekken:


  • Wat jij en jouw bedrijf doet
  • Wat je verkoopt en aan wie
  • Wat is jouw USP
  • Wat onderscheidt jouw van de concurrentie
  • Welke campagnes heb je eerder uitgevoerd en hoe succesvol was dit
  • Welke specifieke resultaten verwachten je van een nieuwe digitale marketingpartner zoals Webcontent Marketing


Doorgaans verzamelen wij, als jouw marketing bureau in Den Haag, deze informatie tijdens een gratis online strategie gesprek. In dit gesprek ontvangen wij de antwoorden die nodig zijn om een relatie te starten. Daarom plannen wij ook minstens één gesprek met de klant. Op die manier kunnen wij deze vragen stellen of de antwoorden op de vragenlijst bespreken. om te zien of wij een match zijn.


2. Toegang

Afhankelijk van het type digitale marketingdiensten dat wij leveren, hebben wij toegang nodig tot relevante accounts. Bijvoorbeeld:


  • als wij betaalde advertenties beheren, hebben wij toegang nodig tot Meta's Ad Manager of Google Ads account.
  • Als wij werkzaam zijn in SEO, hebben wij hoogstwaarschijnlijk toegang nodig tot Google Analytics en Google Search Console.
  • Als je in het samenwerkingsproces met ons bureau al zo ver bent gekomen, zou je voldoende vertrouwen moeten hebben om ons toegang te geven tot de bedrijfsaccounts van Webcontent Marketing.
  • Sommige accounts bieden de mogelijkheid om ons enkel beheerrechten te geven en niet de volledige eigendom, waardoor je deze instelling kunt gebruiken voor meer transparantie en vertrouwen.


Dit zijn belangrijke stappen die wij nemen om te zorgen dat onze samenwerking met jou, als klant van Webcontent Marketing, soepel verloopt en gebaseerd is op wederzijds vertrouwen.


3. Audit

Een goede marketingbureau begint niet direct met het werk. In plaats daarvan voeren wij eerst een audit uit op de klantaccount om te ontdekken wat er eerder is gedaan en wat de resultaten waren. Dit is natuurlijk anders als je starter bent. Op deze manier kunnen wij eventuele fouten opsporen en manieren vinden om dingen efficiënter te doen.


Bijvoorbeeld, als SEO bureau nemen wij een kijkje in je Google Analytics, Search Console of andere gebruikte software om te ontdekken welke pagina's het beste presteren, en welke pagina's geen verkeer krijgen. Dit helpt ons te bepalen welke pagina's bewerkt en bijgewerkt moeten worden en welke content gesnoeid moet worden.


Dit zijn belangrijke stappen die wij nemen om te zorgen dat onze samenwerking met jou, als klant van Webcontent Marketing, soepel verloopt en gebaseerd is op wederzijds vertrouwen.


4. Ideeën, strategie en planning

De audit is afgerond en wij beschikken over alle noodzakelijke informatie van de klant. Dit betekent dat wij, als marketingbureau, kunnen beginnen met het bedenken van nieuwe ideeën voor aankomende campagnes.


Normaal gesproken wordt er één digitaal marketingteam en één accountmanager toegewezen aan elke klant. Het team begint vervolgens vanaf nul met het creëren van nieuwe strategieën en het bedenken van nieuwe manieren om de door de klant gestelde doelen te bereiken.


  • Met deze doelen in gedachten kiezen wij intern de beste mensen voor de taak.


Gedurende het ideeënproces zullen wij accountmanagers toewijzen. Zij zijn degenen die contact opnemen met de klant, mochten er aanvullende vragen zijn. Dit zijn belangrijke stappen die wij nemen om te zorgen dat onze samenwerking met jou soepel verloopt en gebaseerd is op wederzijds vertrouwen.


5. Kick off (online meeting)

Dit is de vergadering waarbij wij, als marketingbureau, onze strategie aan de klant voorstellen. Kickoff Meetings bieden een kans voor de belanghebbenden binnen het bedrijf van de klant om relevante vragen te stellen. Ze kunnen ook opheldering krijgen over de strategie.


Wij presenteren gewoonlijk onze marketingcampagnes tijdens deze vergadering. Dit doen we met een planning voor de komende maand, kwartaal of jaar.


6. Dashboard en inlog crm systemen voor jouw

Communicatie met de klant is cruciaal voor marketingbedrijven zoals Webcontent Marketing. Veel klanten willen regelmatig updates ontvangen. En marketingbedrijven besteden liever tijd aan het werken aan campagnes dan aan telefoongesprekken.


De oplossing is het creëren van verschillende soorten rapportagesystemen. Dashboards zijn real-time documenten en pagina's die klanten op elk moment kunnen raadplegen om hun KPI's en metrics te controleren. Er zijn verschillende soorten dashboardsoftware. Deze software maakt verbinding met de accounts van klanten, waardoor zij toegang hebben tot real-time gegevens.


Dashboards zijn ook interactief en stellen klanten in staat om verschillende tijdsframes, metrics en weergaven te kiezen.

Rapporten zijn van nature meer statisch.


Een rapport is een document (een webpagina, presentatie of PDF) dat marketingbedrijven voor een specifieke periode versturen. Dit kan een wekelijks, maandelijks of driemaandelijks rapport zijn. Bij Webcontent Marketing kijkt de klant 24-7 live mee naar alles wat we doen, zodat die onbegrijpelijke rapportjes niet eens verstuurd hoeven te worden.


Goede rapportagesoftware stelt ons in staat om de manier waarop klanten deze rapporten ontvangen te automatiseren. Zo krijg jij toegang tot een compleet CRM systeem waarin je hele bedrijf gerund zal worden vanaf onze kant en waarbij we direct al jouw bedrijfsprocessen automatiseren. Zo hou je meer tijd over voor het werk in het bedrijf en zorgen wij voor meer autoriteit en een hogere kans op slagen bij het binnenhalen van je nieuwe klanten.


Ik wil een consultant spreken
  • Wat doet een marketingbureau 8 punten

    wat doet een marketing bureau?

    wat doet een marketing bureau?

    wat doet een marketing bureau?

6 extra punten om te kiezen voor de juiste marketingbureau

1. Stel je bedrijfsdoel vast

Noteer de doelen die je wilt bereiken door het inhuren van een marketingbureau. Deze doelen moeten SMART zijn: specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch en tijdgebonden. Dit zal ook bepalen of je een specialist nodig hebt, zoals een reclamebureau, of een meer algemeen digitaal bureau.



2. Bepaal je budget

Er zijn marketingbureaus met maandelijkse tarieven variërend van enkele honderden tot honderdduizenden dollars. Om het juiste bureau te vinden, bepaal je het budget dat je bereid bent te betalen.


3. Voeg jeverzoek goed samen

Een goed verzoek vooraf in marketing is cruciaal om niet te veel betalen voor diensten die je helemaal niet nodig hebt.


4. Bekijk het portfolio

Goede marketingbureaus hebben een portfolio van succesvol werk dat ze hebben uitgevoerd voor eerdere klanten en hun doelgroep. Je kunt bijvoorbeeld kijken naar hun klanten in de SEO of naar data van hun conversies in Advertentieplatforms. Hoe relevanter, hoe beter.


5. Bekijk recensies en bewijs

Bekijk zorgvuldig het sociaal bewijs van het bureau: reviews, recensies, casestudy's en meer. Deze kun je gebruiken om te zien of ze de resultaten boeken waar jij naar op zoek bent.


6. Leg de basis vast (in bijvoorbeeld een CRM systeem)

Zodra je het marketingbureau hebt gevonden dat je vertrouwt, zorg je dat samen ergens plaatst wat de werkwijze is. Dit omvat hoe je communiceert, hoe zij je project beheren, hoe en wanneer ze rapporteren en wat de tijdlijnen zijn voor hun proces. Tot slot moet je de resultaten van hun marketingstrategieën kunnen zien. Een goed bureau schaamt zich niet de resultaten te laten zien.



Ik wil een consultant spreken

Deze informatie delen:

Core Updates Google
door Rini Petersen 03 apr., 2023
Een core update van Google is een belangrijke, brede wijziging die enkele keren per jaar wordt aangebracht in de zoekalgoritmes en -systemen van Google. Deze CORE UPDATE veranderingen zijn bedoeld om de manier te verbeteren waarop de zoekresultaten worden beoordeeld en gepresenteerd, zodat website bezoekers betrouwbare en relevante resultaten krijgen.
Wat is een zoekwoord analyse
10 feb., 2022
Zoekwoord analyse betekend niks anders als het onderzoeken en analyseren van zoekwoorden voor zoekmachines. Nadat we onze website SEO analyse hebben uitgevoerd voor uw website en alle technische mogelijkheden in ons bezit hebben, is het tijd om de beste SEO zoekwoorden te bepalen waarop uw bedrijf zich kan richten.
Wat is Zoekmachine Optimalisatie?
10 feb., 2022
Zoekmachine optimalisatie, oftewel search engine optimazation (SEO), is precies wat u verwacht: optimaliseren van een website voor online zoekmachines. Tijdens de startfase van een zoekmachine optimalisatie marketing plan wordt bepaald op welke zoekwoorden de focus zal moeten liggen en hoe de website geoptimaliseerd kan worden voor de zoekmachine.
Meer posts
Share by: